عقلــــ " مـــوهبتی ستـــــ ، الـــــهی:
ولی " ادبــــ "با کوشش و زحمت بسیار زیاد بدست می آید.
ادبـــــ وابسته عقلــــــ است، و عقلــــ به ادبـــــ. .
یک رابطه تنگاتنگ بین عقل و ادبــــــ برقرار ست .
حضرت علی (ع) :
ادبــــ را در انسان به درختی تشبیه فرموده است "که ریشه او عقلــــ استـــ.
ما وقتی به روایاتمان مراجعه میکنیم،
میبینیم یک رابطه مستقیم بین عقلــــ و ادبــــ مطرح میشود.
روایات فراوانی دراین باره هست ، که بهترین همنشین عقلــــ " ادبـــــ است.
( لا أَدَبَ لِمن لا عَقلَ لَهُ ) کسی که عقلـــ ندارد، ادبـــــ ندارد.
راجع به توحید، توحید حق است و شرک باطل است.
ولی در تشخیص رفتارهای ظالمانه و عادلانه عقلـــــ عملی میگوید ،
که چه خوب است و چه بد است.
خوبی و بدی را ما با عقلـــــ عملیمان تشخیص میدهیم.
مثلاً اخلاق پسندیده ، امانتداری خوب است، و خیانت بسیار بد است،
دروغ گفتن بسیار زشت و ناپسند است،و صداقت و راستی و درستی زیباست و...
هیچ کدام از اینها، جنبه استدلالی ندارد که بخواهیم با عقلـــــ نظری "اثبات کنیم .
عقلــــ عملی اینها را درکــــــ می کنـــد.
همه چیز محتاج عقل و عقل محتاج ادب استـــــ .
بـــرفتـــــــ عمـــر و نرفتیـــم راه عقلـــ و ادبــــ .
***یاران گرامی " مطالب من، مقدار اندکی ازآن ، آموخته هایم و مقداری تجربه هایم "
و مقدار زیادی هم (( نقل قولــــــــــــــــ.......))!!!!!!!!!!!! ؟